Menu Zoeken

Verhoog je tarief

Nu de inflatie zo hard groeit, de kosten voor energie, [zakelijke] huisvesting, en levensonderhoud stijgen, is dit misschien wel het goede moment om een tariefverhoging door te voeren. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je dat je geen bestaande klanten verliest?
 
Als je al heel lang voor hetzelfde tarief werkt, is het spannend om klanten te vertellen dat je een hoger bedrag gaat rekenen.
Hierbij tips om een tariefverhoging door te kunnen voeren.

1. Bereken opnieuw je tarief

Niet alleen jouw kosten van bijvoorbeeld de energierekening van je studio zijn gestegen maar ook andere bedrijfskosten. Denk aan alle premies die je als zelfstandige betaalt of de kosten van verzekeringen, scholing en acquisitiekosten. Al die kosten kun je in jouw uurtarief doorberekenen. De ervaring, kennis en vaardigheid die je de afgelopen jaren hebt opgedaan spelen ook mee in de tariefverhoging. Als je beter in je werk bent geworden door meer ervaring, of je biedt andere diensten aan, kun je ervoor kiezen om er meer geld voor te vragen.

2. Waarom een hoger tarief

Klanten willen begrijpen waarom er een prijsverhoging wordt doorgevoerd, het is daarom belangrijk dat je met goede argumenten komt. De beste manier om een prijswijziging door te geven is tijdens een werkbespreking met de klant. Makkelijker gezegd dan gedaan, want veel freelancers zijn bang om een opdracht mis te lopen. Bij nieuwe klanten kun je de prijswijziging meteen laten ingaan.

3. Blijf zelfverzekerd

Wanneer je jouw tariefverhoging of indexatie bekendmaakt kan dat natuurlijk op bezwaren stuiten van je klant. Probeer zeker te zijn van je zaak en je argumenten klaar te hebben. Als je van tevoren de mogelijke bezwaren van je klanten op een rijtje hebt, heb je je antwoorden al klaar. Zodra je begint te twijfelen, ben je zo weer terug bij af.

Is de klant het toch niet eens met jouw nieuwe tarief, kijk dan of je je offerte kan aanpassen. Misschien kan je het aantal jaren waar je je gebruiksrecht hebt afgesproken verminderen. Of stel voor dat ze je in termijnen betalen. Maar blijf zelfverzekerd. Er zullen altijd klanten afvallen, maar er komen ook weer nieuwe klanten bij.

Rekenmodel voor je uurtarief

De makkelijkste manier is om je kosten in kaart te brengen en vervolgens aan te geven hoeveel declarabele uren je per jaar maakt. Met de rekenmodel-uurtarief van DuPho kun je op een simpele manier deze berekening maken.