Menu Zoeken

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Bij het ontwerpen en bouwen van een website wordt er – vanzelfsprekend – veel aandacht besteed aan de inhoud en de vormgeving. En is er hopelijk ook voldoende aandacht voor de snelheid en de navigatie. Als alles goed gaat dan is het resultaat een aantrekkelijke, opvallende en snelle website met prachtige foto's, waar je bezoeker eenvoudig en intuïtief kan vinden wat hij/zij zoekt.

Als de website 'live' is, dan wordt dat via email of een brief trots gemeld aan de bestaande relaties. Vaak blijft het daarbij. Het resultaat: een prachtige website waar veel geld, tijd en energie is ingestoken, maar die nauwelijks wordt bezocht en dus ook geen of heel weinig nieuwe opdrachten oplevert.

Waar blijven de bezoekers?

Een website zorgt niet automatisch voor bezoekers. Grofweg zijn er twee manieren om het bezoek aan je website (de 'traffic') te vergroten.

De eerste manier maakt gebruik van traditionele marketingcommunicatie om mensen te verleiden: nieuwsbrieven, adverteren, netwerken, pr en bellen. Jij neemt in dit geval het initiatief en zoekt actief het contact.

Bij de tweede manier is het de klant, die op zoek is naar een fotograaf of een foto. En dat doet die klant steeds vaker via een zoekmachine (Google, MSN, Yahoo). Uit onderzoek blijkt dat maar liefst tweederde van de klanten een website vindt via een zoekmachine. In Nederland is die zoekmachine in meer dan negen van de tien gevallen Google.
Ben je geen BN'er en wil je wel gevonden worden op het Internet door mensen die op zoek zijn naar een geschikte fotograaf of foto, maak dan serieus werk van SEO: Search Engine Optimization, van zoekmachine optimalisatie.

Digitale zichtbaarheid
SEO is een techniek die je helpt om hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te komen.

En een hoge plaats is enorm belangrijk. Uit recent Nederlands onderzoek (bureau WUA!, september 2010) blijkt dat de eerst genoemde website bij de zoekresultaten in 31% van de gevallen ook de website is waar de klant zijn/haar aankoop doet. Sta je bij Google op pagina 2 of lager dan is de kans vrijwel nihil dat men je website bezoekt.

Volgens de kenners moet 70-80% van het bezoek aan je website via een zoekmachine (lees: Google) komen. Is dat percentage lager dan is er ruimte voor verbetering.

Voordat je begint

Begin alleen aan SEO als je nieuwe klanten of markten wilt bereiken. Niet voor iedere fotograaf is SEO een goede investering. Ben je een specialist en is je markt overzichtelijk dan zal het effect van SEO gering zijn. Maar ben je een publieksfotograaf (bruidsfotografie, portret) of maak je bedrijfsreportages dan biedt SEO grote mogelijkheden.
Ook hier geldt: ken jezelf en ken je klanten.

SEO is tijdrovend en arbeidsintensief. Het duurt maanden voordat je resultaat ziet en er is geen recept of garantie. SEO vraagt permanent je aandacht. SEO is geen 'rocket science', maar het kan zijn dat er aanpassingen aan je website nodig zijn die je beter aan een specialist kan overlaten.

Tenslotte is er een belangrijk aspect aan SEO, waar veel fotografen niet blij van worden: het kan helemaal niets met foto's en is dol op tekst, veel tekst, hoe meer tekst hoe beter.
En ben je dol op Flash, dan heb je een probleem: Flash is een echte SEO-killer. Heb je een prachtige Flash-site en wil je toch met SEO aan de slag, dan moet je een mirrorsite laten bouwen in HTML

Stap 1: SEO-strategie

Deze eerste stap is bepalend voor de uitkomst van het hele SEO-traject. Hier bepaal je hoe je gevonden wilt worden en wat je moet doen om je te onderscheiden van andere fotografen.

Trefwoordenlijst
Begin met het maken van een lijst met 20-50 trefwoorden die betrekking hebben op je persoon en je werk. Vergeet niet je woon- of werkplaats in de lijst te vermelden.

Of je trefwoorden gaan werken kun je checken via de gratis Google Advanced Keyword Tool.

Ga ook eens met je trefwoorden googelen en kijk of jij tussen de resultaten zou willen staan. Je ziet zo ook gelijk wie je concurrenten zijn.
Verplaats je in de zoeker en vraag je af: welke woorden gebruikt hij/zij? Gebruik 'gewone', veel gebruikte, duidelijke woorden. Combineer meerdere trefwoorden om de gewenste bezoeker te bereiken.

Je lijst met trefwoorden is leidend voor al je teksten op je website. Besteed er aandacht en tijd aan.

Zie hier een goed zoekwoorden-onderzoek.

Stap 2: Analyse en Plaats

Om te kunnen bepalen of je het goed doet, moet je het bezoek aan je website kunnen meten. Installeer het gratis Google Analitics Om je lokale klanten beter te bereiken, kun je je aanmelden bij Google Places: http://google.com/local/add. Jij en je bedrijf verschijnen dan op Google Maps.

Stap 3: Optimaliseer je website

We beperken ons hier tot het benoemen van de belangrijkste aandachtspunten. Als je zelf aan de slag wilt met je website, volg dan een cursus of raadpleeg een specialist.

Het is al gezegd: Flash en SEO zijn vijanden. Gebruik liever geen Flash en als het niet anders kan, bouw dan ook een HTML spiegel (mirrorsite) speciaal voor SEO.

#1 Paginatitels

De paginatitel is voor SEO heel belangrijk. Hij verschijnt boven in je browservenster en is de koptekst bij de zoekresultaten. De paginatitel moet de klant verleiden om er op te klikken.
Een goede titel is helder en duidelijk en sluit aan bij de inhoud van de betreffende pagina.

Tip:

  • Plaats de belangrijkste trefwoorden vooraan
  • Plaats je naam (bijvoorbeeld bij de startpagina) achteraan
  • Geef iedere pagina van je website een eigen, unieke titel
  • Iedere pagina moet een unieke 'meta' omschrijving hebben, bestaande uit een aantal relevante trefwoorden uit je lijst (maximaal 150 tekens)
  • Iedere pagina moet een aantal 'meta' trefwoorden krijgen

#2 Platte tekst

Gebruik in je teksten zo veel mogelijk de woorden uit je trefwoordenlijst. Gebruik zo min mogelijk synoniemen. Hou de teksten kort en helder. Wees zorgvuldig, maar niet zuinig met tekst.

Tip:

  • Plaats op je homepage ook een tekst die je activiteiten omschrijft (pay off)
  • Gebruik per pagina slechts één keer de 'kop tag'met je belangrijkste trefwoorden voor de betreffende pagina.
  • Iedere pagina moet een url hebben die één of meerder trefwoorden bevat.
  • Foto's moeten altijd een bijschrift hebben
  • Het bijschrift moet terugkomen in de 'ALT tag' van de betreffende foto

Stap 4: links bouwen

Ondanks alle aandacht en tijd, die je aan je website besteed, is de kans dat je hoog in de zoekresultaten komt, heel klein. Het optimaliseren van je website 'telt' voor slechts 15%. Veel zwaarder weegt het bouwen van links. De verwijzingen vanuit andere websites naar jouw website (inbound links) telt voor 45% mee in de weging van de zoekmachines.
'Binnenkomende links' worden zo zwaar gewogen, omdat ze een maat zijn voor je betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en je relevantie. En omdat wat anderen over je zeggen, zwaarder telt dan wat je over jezelf beweert.

Niet iedere link is evenveel waard. Verwijzingen van zeer goed bezochte websites (meestal grote prestigieuze organisaties) zijn het meeste waard. Kwaliteit en kwantiteit.

Het opbouwen van een groot aantal, kwalitatief hoogwaardige links is niet eenvoudig.

Tip:

  • Online is vermelding van je url belangrijker dan je naam
  • Maak een profiel aan op de site van een fotografenvereniging
  • Zorg voor een vermelding op fotografiesites
  • Zorg voor een vermelding in beroepengidsen
  • Maak een profiel aan op Facebook
  • Maak een profiel aan op LinkedIn
  • Maak een profiel aan op Hyves
  • Zorg dat er over je wordt geschreven op relevante sites
  • Zorg dat je foto's worden gepubliceerd op relevante sites
  • Publiceer artikelen op belangrijke blogsites

Stap 5: sitemap maken en registreren

Een sitemap is de plattegrond van je website. In een sitemap zie je welke pagina's er zijn, hoe ze met elkaar zijn verbonden en hoe belangrijk ze zijn (op een schaal van 0 tot 10).

Het maken en registreren van een sitemap heeft geen invloed op de SEO, maar zorgt er wel voor dat je website sneller en vaker wordt ontdekt. En niet alleen je startpagina, maar juist ook alle achterliggende pagina's.

Je kunt je sitemap registeren met Google Webmaster.

Stap 6: social media

Consumenten hechten veel waarde aan het oordeel van familie, kennissen, vrienden en collega's. Ook als het gaat om de aankoop van producten of de keuze van een aannemer, loodgieter of een fotograaf.

Via social media als Facebook, Linkedin en Twitter gaan ze op zoek naar ervaringen en adviezen van anderen.

Zoekmachines onderkennen de groeiende invloed van social media en tonen relevante informatie van communities en blogs in hun zoekresultaten (voorbeeld: Google Social Search).

Een sterke 'social media presence' versterkt je vindbaarheid op het internet. Ook dat vergt weer inspanningen. Je zult actief moeten deelnemen aan discussies of – wat nog beter werkt – een eigen blog beginnen.

Tenslotte

Zichtbaarheid en vindbaarheid zijn belangrijk voor het vinden van nieuwe klanten en opdrachtgevers. Dat kan op veel, verschillende manieren. Het vergroten van je digitale aanwezigheid is relatief goedkoop, maar vergt veel tijd, aandacht en geduld.
De vraag is al snel: doe ik alles zelf of schakel ik een specialist in? Veel zelf doen vergroot je betrokkenheid en dat is belangrijk om je kennis van (en gevoel voor) de markt en je klanten te vergroten. Aan de andere kant: de kennis en ervaring van een (goede) specialist is altijd groter dan die van jou.

Dus is het advies: veel zelf doen, in samenwerking met een specialist.