Menu Zoeken

Persoonlijkheid

Bij het schrijven van een marketingplan is het belangrijk dat de fotograaf zichzelf centraal stelt. Een klant of opdrachtgever is niet op zoek naar een foto, maar naar een fotograaf die hem de beste visuele oplossing kan bieden. De fotograaf is het product, de fotograaf verkoopt in feite zichzelf: zijn kennis, vakmanschap, ervaring en zijn persoon(lijkheid).

Karakter en sociale vaardigheden zijn doorslaggevend voor het leggen en onderhouden van vruchtbare, zakelijke contacten. Het verstrekken van een opdracht is zelden het resultaat van een volkomen rationeel proces. Emotie en gevoel spelen een belangrijke rol (de gunfactor). Klanten gunnen de opdracht liever aan een betrouwbare, vriendelijke, positieve en aardige fotograaf.

Emfatisch vermogen is belangrijk in de relatie met een klant of opdrachtgever. Je moet je kunnen verplaatsen in de situatie van de klant om hem goed te kunnen begrijpen.

Hard & zacht

De klant is niet op zoek naar een dweperige jaknikker, maar naar een aardige vakman. Dat de klant altijd gelijk heeft, betekent niet dat jij hem ook altijd gelijk moet geven. Luister goed, vraag door en geef dan je vakkundige mening en advies. In die volgorde.

Voor de juiste houding en benadering is zelfvertrouwen een noodzakelijke eigenschap. Zelfvertrouwen kun je verwerven, leren. Bereid je altijd goed voor, probeer te bedenken wat er gaat gebeuren, hoe het gesprek zal verlopen (visualiseren). Leer je angsten te accepteren en wacht niet met handelen totdat ze weg zijn.

Je kunt niet iedereen gelukkig maken en je moet leren om vriendelijk maar beslist nee te zeggen tegen bepaalde opdrachten of klanten.

Geduld is een schone zaak, ook voor fotografen. Tussen een eerste gesprek en een eerste opdracht kunnen maanden zitten. Hou het contact warm, zonder de klant onder druk te zetten.

Kiezen

Als een klant je voorstel of offerte niet accepteert, moet je dat vooral niet als een persoonlijke aanval of afwijzing zien. Hou het zakelijk. De klant kan een heel goede reden hebben om voor een ander te kiezen, een reden die niets met jou of je werk te maken heeft.

Klanten kiezen fotografen, maar fotografen hebben ook een keuze. Kies klanten die bij je passen, die je respecteren. Dat is niet eenvoudig in een krappe markt met veel concurrentie, maar toch kun je beter al je tijd en energie steken in het zoeken en vinden van klanten waar je een hechte relatie mee kunt opbouwen. Curating your customers, wordt dat genoemd.

Tenslotte: ben je onzeker, kun je niet goed onderhandelen of durf je geen contacten te leggen, accepteer dat niet van jezelf en verbeter je op deze punten. Volg een cursus of zoek een coach om je te begeleiden. Het hoort gewoon bij je beroep van fotograaf om je klanten zelfverzekerd en professioneel tegemoet te kunnen treden.

En bedenk goed dat jij vaker het verschil zult maken dan je foto's.