Menu Zoeken

Kernwaarden

Met het benoemen van de kernwaarden zijn we terug bij de merkidentiteit, die opgebouwd is uit een specifieke en onderscheidende combinatie van kernwaarden.

Kernwaarden worden wel beschouwd als het kompas van een bedrijf.

Omdat bij zelfstandige fotografen het merk grotendeels samenvalt met de persoon (het merk ik), moeten de kernwaarden het karakter, de persoonlijkheid en de opvattingen van de fotograaf weerspiegelen. Anders kan van authenticiteit van het merk geen sprake zijn.

In de kernwaarden legt de fotograaf vast wat voor hem het allerbelangrijkste is. Iedere kernwaarde bestaat uit een drietal componenten: functioneel (wat), emotioneel (hoe) en aspirationeel (ambitie).

Voorbeelden van kernwaarden zijn:

  • Expertise > op de hoogte van recente ontwikkeling, resultaatgerichte toepassing, innovatief
  • Betrouwbaar > komt afspraken na, transparante werkwijze en begroting
  • Creatief > denkt mee, oplossingsgericht, verrast met oog voor resultaat
  • Service > klant is koning, snelheid, dialoog, respect, geduld

In de keuze, combinatie en specifieke invulling van de kernwaarden moet de fotograaf zich onderscheiden en overtuigen. Alleen dan zal hij opvallen en relevant zijn voor zijn klanten.