Menu Zoeken

Belscripts maken

Iemand bellen die je niet of niet goed kent, het 'koud bellen' (cold calling), eigenlijk vindt niemand het leuk. Maar juist nu vrijwel alle communicatie via email of social media gaat, kan bellen echt het verschil maken.
Laat je niet ontmoedigen. In de praktijk blijkt dat je 15-20 gesprekken moet voeren voordat je 1 afspraak krijgt.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is cruciaal. Zonder ben je eigenlijk gewoon kansloos.
Begin met het maken van een bel lijst met mensen die al interesse in je werk hebben getoond (omdat ze volgen op Facebook, je nieuwsbrief ontvangen of je een keer ontmoet hebben).
Bepaal wat je van ze wilt: ga naar mijn website, wil graag een afspraak om mijn (nieuwe) werk te laten zien, ik heb een plan voor een fotoserie waar ik graag over wil praten.
Schrijf je openingstekst uit en repeteer voor de spiegel, net zo lang tot het er vloeiend en overtuigend uitkomt.

Neem de tijd en zorg voor rust in je hoofd. Zet een headset op en loop rond tijdens het gesprek (zorgt vaak voor een meer ontspannen en natuurlijke toon). Kom zelfverzekerd over en vermijd woorden als 'misschien' en 'eventueel'. Niemand wil zaken doen met een twijfelaar.

Een paar voorbeelden om je op weg te helpen.

#1 De opening

De eerste zin bestaat uit twee onderdelen: de introductie (wie) en de propositie (wat, waarom).

Dus:

"Mijn naam is Bas Sluiter en ik ben fotograaf", gevolgd door:

"Ik bel u omdat ik op uw website portretfoto's heb gezien waarvan ik vind dat ze beter kunnen".

Hou het luchtig en klink positief en optimistisch. Stel tijdens het gesprek open vragen en luister goed. Vraag wie er verantwoordelijk is voor de fotografie binnen de organisatie, of ze met een vaste fotograaf werken, of ze tevreden zijn en tenslotte: of je een afspraak mag maken omdat je denkt dat je het beter (en sneller of goedkoper) kunt.

#2 De eerste hindernis: de telefonist

Voor de meeste bellers is het vooruitzicht van een assertieve telefoniste vaak al een reden om niet te bellen. Nergens voor nodig.
Vaak zal de telefoniste vragen: 'En waar gaat het over?' Bedenk dan dat het haar taak is om ongewenste bellers af te wimpelen, maar jij bent geen ongewenste beller, jij hebt iets te bieden waar zij wat aan hebben. Daar moet ze naar luisteren. Dus vertel haar je verhaal, helemaal. Probeer haar voor je in te nemen. Neem de tijd voor de telefoniste, klink niet gehaast of geïrriteerd, behandel haar met respect, als een vriend.

#3 Een afspraak maken

"Mijn naam is Bas Sluiter en ik ben fotograaf. Kunt u mij de naam geven van degene die verantwoordelijk is voor de fotografie?"

[telefoniste geeft de naam]

"Wilt u mij doorverbinden met mevrouw Klant"

[telefoniste vraagt: 'Waar gaat het over?]
Antwoord: "Ik bel omdat ik op de website portretfoto's heb gezien waarvan ik vind dat ze beter kunnen"

[telefoniste antwoord: 'Mevrouw Klant zit in een vergadering']
Antwoord: "Wat is een goed moment om terug te bellen?" En: Maakt mevrouw Clant gebruik van verschillende fotografen?' Of: 'Weet u of mevrouw Clant zoekt naar nieuwe portretfotografen?"

[telefoniste verbind door]

"Mevrouw Klant mijn naam is Bas Sluiter en ik ben fotograaf. Ik bel omdat ik op de website portretfoto's heb gezien waarvan ik vind dat ze beter kunnen. Ik wil graag een afspraak maken om mijn werk aan u te laten zien."

[mevrouw Klant: "Ik wil liever eerst uw website bekijken."]
Antwoord: "Prima. Dan moet u gaan naar: www.bassluiterfotografie.nl of zal ik u de url mailen? Wanneer kan ik terugbellen om te horen wat u van mijn werk vind?"

Of: [mevrouw Klant: "Ik weet dat het beter kan, maar ik heb op dit moment geen nieuwe opdrachten."]
Antwoord: "Wilt u mij dan uw email geven zodat ik u op de hoogte kan houden van nieuw fotowerk en kan ik dan over drie maanden weer eens bellen? Ik zou heel graag laten zien wat ik kan."

[mevrouw Klant: "Prima, ik kan volgende week woensdag."]

Een klant die helemaal geen belangstelling toont in jou of je werk, is gewoon geen klant voor je. Geen probleem, gewoon de volgende bellen.

Belangrijk: Probeer een vaste routine te ontwikkelen, dat maakt dat je zelfverzekerder overkomt. Want wat je zegt is belangrijk, maar hoe je iets zegt is zeker zo belangrijk.