Menu Zoeken

Beurzen

Handelsbeurzen of vakbeurzen –want daar hebben we het hier over – zijn een soort marktplaatsen waar bedrijven en organisaties (vaak binnen een bepaalde branche) hun producten en diensten kunnen aanprijzen en demonstreren.

Het bezoeken van een beurs kan verschillende redenen hebben. Fotografen bezoeken een fotovakbeurs om zich op de hoogte te stellen van nieuwe trends en ontwikkelingen op hun vakgebied. Gesprekken met standhouders en collega's zijn dan in eerste instantie bedoeld om informatie, inspiratie en kennis te verzamelen (input). Daarnaast kan een fotovakbeurs ook gebruikt worden om relaties met bedrijven te leggen of te versterken (netwerken).

Naast een fotovakbeurs is het voor een fotograaf verstandig om vakbeurzen te bezoeken waar zijn klanten staan en/of komen. Het doel is dan om bestaande klanten te spreken en nieuwe te vinden. Je deelt je visitekaartjes uit (misschien ook een folder), peilt meningen en luistert goed naar wat er speelt in de branche van je klant

Wil je weten welke beurzen er worden georganiseerd, wanneer en waar? Ga dan naar de Expovisie beursagenda.

Wil je weten waar je klanten komen? Vraag het ze gewoon.

Het bezoeken van een beurs is een prima manier om op een snelle en efficiënte manier veel klanten – bestaande en nieuwe – te ontmoeten en belangrijke kennis op te doen. Vergeet nooit dat je altijd zaken doet met mensen en niet met bedrijven. Je gezicht laten zien, contact leggen, afspraken maken voor een vervolg, een beursvloer is het ideale platform.

Een stand huren

De kosten zijn aanzienlijk: stand huur, inrichting, personeel, reis- en verblijfkosten. Voor een zelfstandig fotograaf zijn de kosten al snel te hoog. Maar kijk niet alleen naar de kosten, kijk ook eens naar bereik en de uitstraling die een stand kan hebben. Als die kosten-baten analyse positief uitpakt, probeer dan de kosten te delen met anderen in je vakgebied die niet je directe concurrent zijn (beeldbewerking, afwerking, presentatiesystemen). Of probeer een sponsor te vinden.

Besluit je om een stand te huren zorg dan dat je:

  • De aandacht trekt (stopping power)
  • Duidelijk maakt wat je te bieden hebt
  • Het bezoekers gemakkelijk maakt contact te leggen
  • Om visitekaartjes vraagt (stel een prijs in het vooruitzicht)
  • Een speciale beursaanbieding hebt
  • Bezoekers je contactinformatie kunnen meenemen

Huur je een stand, vraag dan aan de organisatie of het mogelijk is dat je een lezing of workshop kunt houden. Dit verhoogt je zichtbaarheid en versterkt je expert-reputatie.