Eerst ondernemer dan bruidsfotograaf.

een interview met Bas Uijlings

Er zijn dagen dat Bas Uijlings Bruidsfotografie & Film op vier á vijf verschillende bruiloften aan het fotograferen en filmen is. Hoe het komt dat hij zo druk is? Zeker niet omdat Uijlings op prijs de concurrentie aangaat. In tegendeel. Het duurste, maar veel afgenomen pakket, kost bij Uijlings wel vier keer zoveel als bij veel van zijn collega-bruidsfotografen. Zijn geheim? Goed ondernemerschap gestaafd op neuromarketing.

Niet standaard

Het kan bijna niet anders of je hebt de naam Bas Uijlings de afgelopen jaren wel eens voorbij zien komen. De fotograaf schreef met zijn unieke beelden menig award op zijn naam. Zijn foto’s zijn waanzinnig goed. Geen standaard bruidsreportages, maar opvallende beelden; team Uijlings gaat van grote hoogtes naar verre dieptes om de mooiste beelden te maken. Met een drone vanuit de lucht, maar ook onder water: niets is te gek.

We zouden met Uijlings urenlang over al zijn reportages kunnen praten en ons vergapen aan de mooiste beelden, maar waar we nu echt benieuwd naar zijn is: hoe doet hij het eigenlijk? Zijn team bestaat inmiddels uit 16 mensen en de agenda puilt uit; het kan niet anders dan dat hier een rasechte ondernemer aan de touwtjes trekt.

Terug in de tijd

Eerst even terug in de tijd. Het wordt al snel duidelijk dat Uijlings de kneepjes van het vak niet in de schoolbanken heeft geleerd. “Fotograferen leerde ik van mijn vader en opa. Ik heb het van jongs af aan gedaan. Dat was mijn voordeel, ik beheerste de fotografie al jong. Maar fotograaf wilde ik niet worden. Ik had zo’n beeld voor me van een grijze man met een visvest aan die een beetje aan het rondscharrelen was. Niks voor mij! Ik wilde carrière maken.” Uijlings kiest daarom voor een baan in de ICT.

Vanaf 2002 gaat Uijlings toch steeds meer commerciële fotografie doen. Hij maakt portretten, familiefoto’s en is vooral veel door het hele land heen in het theater bij congressen te vinden als fotograaf. In 2009 fotografeert hij zijn eerste bruiloft.

“Ik was eerst helemaal niet happig om dit te doen. Het risico als je het verpest is zo groot. Die momenten kun je nooit meer overdoen. Eigenlijk moet je niet zelf meteen de hele verantwoording hebben om een bruiloft vast te leggen.”


Bij Uijlings gaat het goed, maar dat is lang niet altijd zo. “Per jaar doe ik zo’n vijftien ‘reparatieshoots’. Deze bruidsparen kiezen dan voor een onervaren fotograaf. Natuurlijk kan ik dan nog een mooie reportage maken. Maar het is zo jammer. Want de mooiste momenten zoals oma die huilt of de vader die de bruid voor het eerste ziet, al die emotionele mooie momenten, die mis je dan allemaal.”

“Toen de toerist in beeld liep dacht ik dat de foto verpest was.
Integendeel: het is denk ik mijn mooiste foto.”

Budgetteren

Als Uijlings ervoor kiest om toch helemaal voor de fotografie te gaan, pakt hij het meteen professioneel aan. “Vanuit mijn baan in de ICT heb ik leren budgetteren. Aan het begin van het jaar had ik een zak geld beschikbaar en daar moest ik het mee doen. Binnen de fotografie is het eigenlijk niet anders. Je moet rekening houden met je afschrijving en investeren in apparatuur. Dat moet je allemaal meerekenen in de berekening van je tarief. Iemand die maar 1500 euro voor een volledige bruidsreportage vraagt, werkt vaak voor slechts 4,50 euro per uur.”

Het grootste probleem bij de fotograaf zit er volgens Uijlings in dat ze gewoonweg niet genoeg durven te vragen. “Ze hebben het nog nooit gevraagd en zijn niet gewend veel te vragen.”

Tijdens de masterclasses die Uijlings enkele keren per jaar geeft, maakt hij vaak een vergelijking met een taart.

“Veel bruidsparen geven wel 400 euro uit aan de bruidstaart. Iets waar ze maar 20 minuten plezier van hebben. Dan is het toch niet in verhouding als de fotograaf maar 800 of als ze naar eigen zeggen veel vragen en wel 1500 euro in rekening brengt?”

Door geen goede berekening te maken, loop je als fotograaf vroeg of laat tegen problemen aan. “Ik zorg dat ik alles goed voor elkaar heb. Doe geen concessies aan de apparatuur, werk alleen maar met het beste. Ook de producten die ik lever zijn het beste. Vraag je te weinig, dan zul je ook op zoek gaan naar goedkopere albums, koop je een minder goede camera als er eentje aan vervanging toe is, enzovoort. Ik weet gewoon dat als de kosten die ik maak voor een dag bruiloft fotograferen 950 euro zijn, je gewoonweg geen 1500 euro kunt vragen als je iets wilt verdienen.”

Marketing

Uijlings windt er geen doekjes om dat zijn pakketten duurder zijn dan bij het gros van zijn collega’s. Toch heeft hij geen enkele moeite ze te verkopen. Dat de fotograaf veel weet van marketing, helpt hem daar zeker bij. "Ik neem de zorgen weg bij de mensen, geef ze zekerheid. Door de vele jaren ervaring op allerlei plaatsen op de wereld en een team van professionals als backup ontzorg ik het bruidspaar en dat schept vertrouwen.”

Uijlings kent zijn klanten goed. Hij weet dat de mensen die hem kiezen vaak snelle beslissers zijn. “Zij willen snel de juiste informatie zien. Daarom doe ik mee aan awards en laat ik op mijn website zien wat ik gewonnen heb. Als ze dat zien en mijn foto’s mooi vinden, weten ze dat het gevoel goed is. Het komt zelfs voor dat mensen mij per sms boeken.”

“De gemiddelde fotograaf past niet op een bruiloft.”

Visitekaartje

Alle fotografen die werken voor Uijlings zien er op de dag dat ze fotograferen uit alsof ze een van de gasten op de bruiloft konden zijn. “We lopen in een mooie pantalon met een overhemd met een heel subtiel logo erop en mooie leren schoenen. De gemiddelde fotograaf past niet op een bruiloft. Ze lopen in een spijkerbroek en soms zelfs met gympen; omdat dat zo lekker zit. Ik vind dat dat niet kan. Het is belangrijk hoe je jezelf presenteert.”

Uijlings weet dat op iedere bruiloft wel een stel loopt dat ook trouwplannen heeft. Het is zaak om daar slim mee om te gaan.

“Ik leg altijd visitekaartjes neer en meestal zijn ze allemaal weg. In de avond draait er ook altijd een slideshow met foto’s die overdag gemaakt zijn. Veel van de gasten krijgen namelijk het album nooit te zien. Als de mensen mijn werk dan zien en ons meemaken op de bruiloft, hebben ze vaak al besloten dat wij hun fotograaf worden. We laten veel waarde zien en dan maakt het prijskaartje niet meer zoveel uit.”

Connectie met andere fotografen

Uijlings vindt het belangrijk om zijn kennis te delen met andere fotografen. Hij heeft veel geprobeerd in de afgelopen jaren en een succesvolle manier van werken gevonden die goed werkt, dit wil hij graag delen met collega’s die willen groeien. Daarom geeft hij maximaal 2 keer per jaar een intense masterclass. Ook heeft hij een aantal mentortrajecten lopen met fotografen. “Je merkt dat het voor een heel groot deel bewustwording en zelfvertrouwen is. Ik krijg regelmatig berichten van fotografen die ik coach dat een klant zonder al teveel vragen het duurste pakket had afgenomen. We hebben dan vooral aandacht besteed aan de teksten op de site, het kennismakingsgesprek en demo albums. Kleine veranderingen met een enorm resultaat! Ze waren helemaal enthousiast"

Hij vervolgt: "Dan zie je dat je als de fotograaf meer moet kunnen dan mooie foto’s maken om er goed van te kunnen leven. Met een goede opbouw van je bedrijf, marketing en sales kun je hele goede tarieven rekenen. Maar je moet het wel doen en niet bang zijn om meer te rekenen dan een collega, want dat gebeurt écht te veel!”

Ook binnen DuPho vindt Uijlings die connectie met andere fotografen. “Ik heb niet dat echte artiestengevoel en heb niet de drang om bovenal een uniek kunstwerk te maken. Ik wil dat mijn klanten blij verrast zijn en ik er met mijn gezin ook nog leuk van kan leven. Ik vind het prachtig om mensen te ontmoeten die dat enorm creatieve wel hebben. Ik ben meer bezig met het ondernemen en ik weet zeker dat we elkaar verder kunnen helpen.”

Foto's: Bas Uijlings