Menu Zoeken

'Richt je aandacht op de klanten waarbij de samenwerking goed voelt. Juist nu is dat extra belangrijk.'

In het kader van ons koopkracht dossier interviewen we aankomende weken verschillende DuPho-leden over hoe zij overleven in tijden van economische crisis. Boelo Meijer, school- en paardenfotograaf, bijt het spits af.

 

Met nog één been in de coronacrisis en de ander alweer in een economische crisis, hoe ga jij daar mee om?

‘Het leuke van alles is, is dat ik rond de start van de coronacrisis, weer in de schoolfotografie gerold ben. Toen heb ik de www.deschoolfotograag.nl overgenomen. Maar vanaf dat moment ging alles op slot en zodoende ook mijn andere tak van sport, namelijk de paardenfotografie. Ik heb toen al mijn afspraken moeten verzetten en het enige wat ik kon doen was vissen en wandelen. Met drie maanden TOZO heb ik het moeten doen en toen de maatregelen werden versoepeld heb ik veel overuren gemaakt om alles weer in te halen

Deze economisch onzekere tijd raakt iedereen, maar op welke manieren hou jij je fotografie onderneming gezond?

‘Het is van belang dat je blijft luisteren naar de behoefte van je klanten. Ik ben altijd op zoek naar de vraag vanuit de klant. Hierbij gaat het over schoolfotografie en evenementen in de paardensport. Ik probeer echt een samenwerking aan te gaan en niet alleen het werk uit te voeren. Zo bouw je vertrouwen op bij de klant. Natuurlijk heb ik ook weleens een klant losgelaten en ook dat moet je kunnen. Richt je aandacht op de klanten waarbij de samenwerking goed voelt. Juist nu is dat extra belangrijk’.

Door de extreme inflatie is een tariefverhoging wellicht noodzakelijk, heb jij dat gedaan en waarom wel/niet?

‘Eerlijk gezegd heb ik nog geen last van de economische crisis. Ik heb mijn prijzen verhoogd als gevolg van de inflatie. Dat heb ik in stappen gedaan. Eerder dit jaar was ik daar al mee begonnen. Natuurlijk heb ik de inflatiecorrectie wel realistisch gehouden. Ik sta daar overigens vrij zakelijk tegenover, want eind vorig jaar heeft mijn papierleverancier ook mij laten weten dat ook zij hun prijzen gaan verhogen. Je moet dus wel meebewegen.’

Energieprijzen stijgen, de thermostaat kan altijd lager, maar op welke andere (creatieve) manieren heb jij je aangepast?

‘Eerder dit jaar heb ik geïnvesteerd in zonnepanelen. Dat scheelt enorm. Ik was er vroeg bij maar het is nooit te laat om te investeren. Daarnaast heb ik in een rustige periode besloten mijn huis uit 1800 beter te isoleren, want dat was echt wel nodig. Dat heb ik overigens zelf gedaan. Belangrijk is dat je een energiebewuste mindset hebt. Ik heb een paar jaar terug een cursus energie coaching gedaan via de gemeente. Deze kennis komt nu goed van pas. Niet alleen voor mezelf, maar anderen kan ik er ook mee helpen. Ook in subsidieland, om het zo maar te noemen, weet ik goed de weg.’

Zijn er zichtbare veranderingen vanuit opdrachtgevers en het soort opdrachten die je aanneemt?

‘Ik merk niet veel verandering. De schoolfoto’s worden toch wel besteld en dat vormt een goede basis. Wel zie ik een lagere afname en dus is het bedrag per bestelling lager, maar door de inflatiecorrectie is mijn omzet ongeveer gelijk als de voorgaande jaren.’

Hoe hou jij een positieve ondernemers visie en waar haal jij juist nu je creatieve inspiratie juist vandaan?

‘Deze vraag is voor mij als fotograaf in de bulk wereld minder relevant. Ik heb mijn vast afnemers en daar richt ik me op. De samenwerking tussen mij en de scholen staat centraal. Het is dus vooral doorgaan op de ingeslagen weg. Men stelt mijn manier van fotograferen op prijs, evenals mijn omgang met de leerlingen. In de paardensportfotografie gaat het om het bieden van een goede mix van de standaard springfoto met hele hindernissen en de foto waarmee ik mij onderscheid van de rest van de paardensportfotografen. Voor dressuur heb ik een goede investering gedaan door over te stappen op spiegelloos. Dankzij deze investering heb ik nu van elke gang de perfect getimede foto. En als ik wedstrijden wil fotograferen kijk ik goed op startlijsten.nl om te zien bij welke wedstrijd veel deelnemers zijn. Ik kijk naar de locatie, als het er luxe uitziet komen er vaak deelnemers met geld die graag geld uitgeven aan foto’s van hun kinderen op paard/pony. Ik neem dan contact op met de organisatie en spreek met hen af dat ik de enige fotograaf ben. Als tegenprestatie bied ik ze PR-foto’s en indien gewenst wat foto’s van de accommodatie.’

Tot slot, als DuPho-lid ben je deel van de community, dus wat zou jij je collega’s mee willen geven?

‘Puur zakelijk zou ik zeggen; blijf investeren in goed materiaal. Maak een begroting en houd rekening met de nodige investeringen. Het is het waard. Daarnaast vind ik dat er meer aandacht mag zijn voor ondernemerschap in de fotografie. Op academies ligt de aandacht, naar mijn mening, teveel op het conceptuele, maar uiteindelijk wil je er ook je geld mee verdienen. Als ondernemer luister je naar de vraag vanuit de klant en als de klant niet wil wat jij mooi vindt, wat heeft het dan nog voor zin? Je kiest voor fotografie, want dat is je passie, maar pas je dan wel een beetje aan. Zorg voor een goede balans tussen vrij werk en werk waar vraag naar is. En iedereen die hulp nodig heeft bij verduurzaming van woning en/of onderneming kan altijd contact met mij opnemen.’

Meer weten over Boelo?
Bezoek dan zijn website www.boelomeijerfotografie.nl