Geboren in 1969, chef fotoredactie tijdschrift Quest. Foto: Jet van de Griend.
Niels is enthousiast over de kwaliteit van de Nederlandse fotografie: "Een tijd terug keken we vooral naar Engeland. Maar nu draaien onze topfotografen mee in de internationale top. Van reportage tot reclame heeft de Nederlandse fotograaf zijn plek veroverd in de wereld, de kwaliteit is hoog."
Kwaliteit is niet het enige wat telt: "Ik vind een goede relatie heel belangrijk, dat je met elkaar over de foto's kunt praten, kritiek mag hebben en samen tot een mooi product komt. Als er geen klik is dan werk ik niet gauw met ze. Als ze het te hoog in de bol hebben, dan is het voor mij snel afgelopen. En het werk moet natuurlijk bij ons blad passen. We gebruiken veel stock, wel 90%. Daarnaast hebben we reportages en interviews. Bij Quest zijn we eigenlijk altijd op zoek naar gekke dingen of een bijzondere manier van fotograferen. Soms komt de fotograaf met een idee, alleen of samen met een journalist, maar meestal ontstaan de ideeën hier op de redactie. En dan zoeken we een fotograaf die bij het onderwerp past."
Techniek blijf belangrijk: "Techniek is de basis van je fotografie en beheers je die niet dan zie je dat toch terug, ook al kun je veel bewerken. Ze moeten op die techniek blijven letten en niet denken: ik heb nu een digitale camera, ik schiet maar raak , ik maak een raw bestand en dan komt het wel goed. Want je kunt er veel mee, maar je moet wel weten wat je doet. De techniek wordt onderschat vind ik."
Een goede fotograaf? "Dat blijft subjectief, maar dat heeft te maken met je kijk op beeld, met je uitsnede, is het een spannende foto, zit er een verhaal in die ene foto, met sfeer. Ik ken dat nog wel van vroeger, toen ik nog fotografeerde. Dan kwam je ergens en dacht je: Ok, hier moet ik dus iets van maken, maar eigenlijk is er niets. En dan toch met een sterke foto thuiskomen, dat is een kunst."
"De website is vaak de eerste indruk van het werk, dus dat is enorm belangrijk, je visitekaartje. Loopt die site niet lekker, dan haak je af. Soms zie ik op de website van een fotograaf dingen waarvan ik denk: zo verkoop je jezelf niet. Minder is meer, ze gooien er vaak te veel op. Zelfkritiek is natuurlijk moeilijk, want je hebt een emotionele binding met de foto's die jezelf hebt gemaakt. Laat daarom anderen naar je werk kijken, een collega-fotograaf of een bevriend fotoredacteur. Goed kiezen is heel belangrijk. Juist met de huidige mogelijkheden moet je betere keuzes leren maken. Je kunt nu duizend foto's maken van een onderwerp, maar dat maakt het kiezen niet eenvoudiger. Het wordt nog belangrijker om naar de inhoud te kijken: wat staat erop, wat wil ik vertellen, wat is het verhaal."
Niels ziet nog volop kansen voor fotografen: "Allereerst is daar natuurlijk goed beeld voor nodig. Technisch en inhoudelijk moet het gewoon goed zijn. Daarnaast is ook de vraag van de markt belangrijk. Wij gebruiken veel stock en wij hebben ook behoefte aan Nederlandse stockbeelden, straatfotografie, dagelijks leven. Daar ligt een markt. Netwerken is belangrijk, contacten leggen en onderhouden. Want er is altijd een gunfactor. Marketing, dat ligt wat moeilijker, maar je moet jezelf promoten, op een integere manier. Niet van de daken schreeuwen. Maar bovenal moet je werk spreken. Als je geen opdrachten krijgt moet je het zelf doen, initiatief tonen, die camera pakken, bezig blijven. Als je je wilt onderscheiden dan moet je specialistisch worden, tot op zekere hoogte. Wij kiezen daar in ieder geval voor. Reportage of portret, het is toch een verschil, je hebt affiniteit met het een of het ander. Ik zoek altijd een bepaalde kwaliteit, maar dat is niet altijd de top. Als ik Erwin Olaf vraag om een portret te maken voor Quest, dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Dus onder die absolute top is er werk voor een bredere laag fotografen die goed werk leveren en niet tot die top behoren. Dan denk ik ook aan de vele bedrijfsbladen. Werken voor een enkele titel is verleden tijd."
Ook het 'digitale uitgeven' schept nieuwe kansen: "Websites, iPad, het is nu nog een beetje vaag, maar je kunt ervan uitgaan dat er meer beeldmateriaal gebruikt gaat worden. En foto's naast film. Dus je maakt bij een interview een aantal foto's, maar filmt ook nog een stukje interview. Het kan alle kanten opgaan. Fotografen moeten bewuster zijn van wat de nieuwe media kunnen brengen voor ze. Filmen en fotografie zijn misschien wel aparte vakken, maar uitgevers willen helaas meer voor minder geld en daar kun je als fotograaf tot op bepaalde hoogte op inspelen."
De ideale fotograaf voor Niels is: betrouwbaar, vriendelijk en enthousiast. Hij/zij levert kwaliteit, komt met originele voorstellen en oplossingen en heeft een flexibele instelling.